A várandós nőnek jobb kerülni egyes élelmiszereket, hogy a babának ne okozzon kárt, mert a fejlődésben lévő magzat még nem tudja kiszűrni a káros anyagokat, a placenta pedig nem véd meg mindentől. Kerülendő például a higannyal szennyezett tengeri állatok húsa (bővebben erről a témáról), a rendszeres alkoholizálás, a nagy mennyiségű koffeint tartalmazó italok fogyasztása.  Heti egyszer pár korty vörösbor azonban nem okoz kárt a babának, ugyanis hamarabb lebontja azt a máj, minthogy átkerülne a placentán, de a mértékletesség elvét betartva a kávé sem bizonyult kimondottan károsnak, sőt előny is származhat a koffein tartalmú ital fogyasztásából. Lássuk hát mikor és mennyi kávét ihat egy kismama, és milyen előnnyel/hátránnyal kell számolnia, annak aki él vele.

Előnyök

A kávéval számos kutatást végeztek, egy részét kismamákkal is, ugyanis ez az egyik legelterjedtebb ital a felnőttek körében. A kávétól leginkább koffeintartalmánál fogva tartunk, de érdemes tudni, hogy azon kívül sok értékes antioxidánst is tartalmaz, melyek pörkölés hatására sem vésznek el, sőt mennyiségük növekedhet is a zöld kávébabhoz képest. A tanulmányokból kiderül, hogy az első trimeszterben a mérsékelt kávé fogyasztása vélhetőleg védő faktorként működik a terhességi cukorbetegség esetén (bővebben erről a témáról), ez a koffeinmentes kávéfogyasztók között is hasonlóan alakul, de általában véve is csökkenti a kettes típusú cukorbetegség esélyét. Ezenkívül, bár egyes kutatások úgy találták, hogy a kávéfogyasztó kismamák vérnyomásának szisztolés értékei valamivel magasabbak, a diasztolés értékek normálisak maradtak, és a preeclampsia (terhességi magas vérnyomás) előfordulásának az esélye kisebb volt. A várandósságon kívül hosszú távú egészségügyi előnyökkel is jár, a mérsékelt mennyiségű kávét fogyasztók körében alacsonyabb számban fordul elő Parkinson-kór, Alzheimer-kór, májcirrózis, köszvény, valamint számos rákos megbetegedés kivédését is segítheti antioxidáns tartalmánál fogva.

Hátrányok

Napi egy eszpresszó elfogyasztásával nem igazán érhetjük el a kávéfogyasztásra jellemző kóros állapotokat. Általában a túlzásba vitt kávéfogyasztás szívérrendszeri tüneteket okozhat, aritmia (szívritmuszavar) léphet fel, de a kutatások alapján, úgy néz ki, nem jár vele krónikus szívérrendszeri bántalom. Ami viszont a kismamákra már komolyabb hatással van, az az, hogy a kávéban lévő koffein megakadályozza egyes ásványi anyagok (kalcium, magnézium, vas stb…) felszívódását, de éhgyomorra fogyasztva gyomorpanaszokat is okozhat. Ezzel kapcsolatban az a javaslatom, hogy mindig valamilyen (lehetőleg kis) étkezéshez kötve fogyasszuk el kávénkat, és a kiegészítőként szedett terhes vitamint, kalcium és vastablettát ne a kávéval együtt vegyük be. Ha tejes kávét iszunk, annak a kalciumtartalmával kevéssé tudunk számolni, így ha eddig csak ilyen formában vettünk magunkhoz tejet/tejterméket, akkor most mindenképpen iktassunk be kalcium kiegészítést, ha még nem tettük meg. Ha rendszeresen iszunk kávét, valamilyen szinten a szervezetünk hozzá tud szokni, nem beszélhetünk igazi függőségről, mert nem olyan, mint a nikotin vagy egyéb szerek, de egy két napig fejfájás gyötörhet minket a kávé elhagyásával, ami aztán el is múlik, ha iszunk, ha nem. Különböző egyéb negatívumok is felütötték a fejüket az interneten, az abortusz veszélye, a koraszülés, születési rendellenességek megjelenésének gyakorisága, ám számos kutatás alapján azt mondják az orvosok, hogy kávéfogyasztás mellett sem magasabb az esély ezekre. Azokat a kutatásokat, melyek mégis összefüggést találtak, leminősítették, mert nem vették figyelembe, hogy a kávéfogyasztás mellé gyakran társult dohányzás, valamint magasabb életkor, melyek önmagukban rizikófaktorai a fent említett történéseknek, így azonban nem kenhető szerencsétlen kávéra az egész. Magasabb (500 mg/nap fölött) koffeinbevitel a terhesség alatt okozhat a születendő gyermeknél hiperaktivitási viselkedésmintákat, de ezek a kutatások sem meggyőzőek.

De mégis mennyi a mérsékelt?

A legtöbb ajánlás a felnőtteknek 300-400 mg/nap koffeint fogalmaz meg, terhes és szoptató nőknek a felét, 200 mg-ot engedélyez, ha ezeket az értékeket betartjuk, akkor minimalizálhatjuk az egyes negatív hatásokat. A kávék koffeintartalma változó. Nem mindegy, hogy arabica, vagy robusta (az utóbbi jóval többet tartalmaz), hogy mennyire pörkölik (általában a hosszabb ideig pörkölt kávé kevesebb koffeint tartalmaz), milyen módon főzzük le (a törökkávé igen magas koffeintartalommal büszkélkedik) és mennyi kávét használunk egy csésze kávé elkészítéséhez. A legtöbb boltokban kapható őrölt, pörkölt és instant kávé 100 g-ja 500-1000 mg koffeint tartalmaz, egy eszpresszóhoz pedig 5-7 g kávét használnak, így egy presszógéppel lefőzött kávé körülbelül 20-70 mg koffeint tartalmazhat (amennyiben a főzés nem csökkenti tovább ezt az értéket, de ezzel számolni nem tudunk). Egy kávézóban kapható kávé átlagosan több, mint 150 mg koffeint tartalmaz, de van olyan termék, ami közel 500 mg-ot is tartalmazhat, így jobb a kávéházi kávékkal vigyázni. A kapszulás kávék pedig 50-80 mg koffeint tartalmaznak, de előfordul 120 mg-os is egy-két márka intenzívebb válogatásában. Az elkészítési módok közül egészségügyi szempontból a szűrt (víznyomással készült) és instant kávék bizonyulnak jobb választásnak. A törökkávéba kioldódó anyagok (diterpének) növelhetik az LDL-koleszterin szintjét, de ezek a szűrt kávéban nem jelennek meg. A gőznyomással készült (presszó és kapszulás) kávék pedig erőteljesebb szívérrendszeri hatással lehetnek a fogyasztóra. 

Útravalóul

Az előbbi felvetések tükrében tehát elmondható, hogy két csésze kávé biztonsággal elfogyasztható terhesség alatt is, lehetőleg kisétkezések mellett, terhesvitaminok és egyéb ásványi anyag kiegészítők bevételétől időben eltolva, hogy az ásványi anyagok felszívódásának csökkenését minimalizáljuk. Tehát ne az ebédre elfogyasztott túrógombóc kalciumtartalmát veszélyeztessük csökkent felszívódással. Napi maximum 200 mg koffein tartalmú kávé elfogyasztása a kutatások alapján több egészségügyi előnnyel jár, mint amennyi negatívuma van, sőt még a terhességi diabétesz és a preeclampsia esetében is védőfaktorként tartják számon. A kávé koffeintartalma mellett gondoljunk még a fekete és zöld teák, a csokoládé és kakaó, valamint a kóla és egyéb szénsavas üdítőitalok koffeintartalmára is, ugyanis a napi limitbe ezek is beletartoznak. Vannak, akik érzékenyek a koffeinre, így azok csak koffeinmentes kávéval élhetnek, de pozitív hatása így sem jelentéktelen, így bátran fogyasszák napi szinten. Ezeken a hideg napokon pedig nincs is jobb, mint egy bögre, gőzölgő tejeskávé mellett nézni a megkésett hóesést. 

Lakosné Kölb Noémi
Dietetikus

Legújabb cikkek a oldalon

Tonhalkrém

Tonhalkrém

A tonhalkrém nagy kedvencem lett, amióta eszembe jutott, hogy nem feltétlenül kell a tonhalkonzervet magában megenni. 🙂 Szóval kevertem hozzá tejfölt, fűszereket és máris egészen más kulináris élményben lett részem.  Nem mellesleg a konzerves tonhal is beleszámít a...

A jóból is megárt a sok!

A jóból is megárt a sok!

Az A-vitamin önmagában nem egy vitamint jelöl, hanem egy hasonló szerkezetű, azonos hatású vegyületcsoportot. Ide tartozik: Retinol: ez biológiailag a legaktívabb forma, tehát kis mennyiség tud nagy hatást kifejteni Retinál: kisebb a biológiai aktivitása Provitaminok:...

Kövess itt is: