Nem csak kismamáknak, de minden egészséges ember táplálkozásának szerves részét kell, hogy képezze a minimum napi ötszöri étkezés. Ez miért olyan fontos? Mert ezzel tudjuk fenntartani a folyamatos tápanyag és energiaellátottságot a szervezetünk számára. Ez terhesen különösen fontos, akár a rosszulléteket is elűzheti, ha azok a vércukor ingadozás miatt jöttek elő. Pont ezért, nem érdemes kihagyni napi étkezéseink közül a tízórait és az uzsonnát, más néven, a kisétkezéseket.

Egy esettanulmány

Hogy megértsük miért lesz jobb, ha plusz két étkezést beiktatunk. Ahelyett, hogy elhagynánk és boldogok lennénk attól, hogy „igen, ma is kevesebb kalóriát vittem be, mint amennyit kellett volna”, inkább ejtsük szerét. Megpróbálom felvázolni a folyamatot, ami a szervezeten belül végbe megy ilyenkor. Nézzünk meg egy kisétkezés mentes napot:

  1. Felkelsz és reggelizel, ezzel elérted, hogy ne üres gyomorral kezd el a napot. Az emésztés beindul, a vércukorszint helyre áll egy időre. Ha sok rostot fogyasztottál, akkor valamivel több időre.
  2. Mivel a tízórai kimaradt délben már korog a gyomor. De nem gond, mert ilyenkor itt is az ideje az ebédnek. Bár már legalább egy órája nem tudtál rendesen odafigyelni a munkádra, és csak azon járt a fejed, hogy milyen csokival lepd meg magad a salátád után. De te csak azért se ettél ebéd előtt, mert hát kiment a fejedből, különben is sok volt a munka, és már melegíted is a grill husit a mikróban.
  3. A nagy ebéd után, kávéval és csokival a kezedben folytatod a munkát. Koncentrálni most azért nem tudsz, mert legszívesebben szundikálnál egy kicsit. Belemerülsz a munkába, és legközelebb akkor eszmélsz fel, amikor vége a munkaidőnek.
  4. Hazafelé eszedbe jut, hogy tulajdonképpen 4-5 (vagy több) órája egy falatot sem ettél. Ettől nagyon éhes leszel, és mikor hazaérsz első utad a hűtőhöz vezet.
  5. Mivel bűntudatod van, hogy kietted a hűtő tartalmát, ezért már nem nagyon eszel lefekvés előtt. Különben is este hat után már nem is szabadna.

Hol van itt a gond?

1. A reggeli nagyon helyes szokás, de a tízórai kifelejtése nagyon káros. A szervezet konkrétan éhezik 3-4 óra elteltével. A vércukor leesik, az agy nem kap elég „üzemanyagot”, nehézkes a koncentrálás és az ember másra sem bír gondolni, mint az ebédre.

2. Dél és egy között ebédelni nagyon ideális, de nagyon korgógyomorral hajlamosak vagyunk a habzsolásra. Vihet az ember grammra pontos kiszámolt mennyiségű salátát és husit a munkahelyére. De ha behabzsolja – mivel nagyon éhes – ideje sincs felszívódni a tápanyagoknak ahhoz, hogy az éhségérzet megfelelő mértékben enyhüljön. Ilyenkor még mindig fennállhat az éhségérzet, és ez felesleges kalória bombák bevitelére sarkallhatja az embert.

3. Miután jól belakmározott az ember a szervezet éppen nagyon el van foglalva az emésztéssel, ami nem kis feladat. Még a vércukornak sem volt ideje teljesen helyreállni. Erre leginkább a szieszta a megoldás, de egy nyugodt étkezés, beszélgetés a munkatársakkal, egy kávé (még az ebédlőben és nem munka közben) sokat segít a délutáni munkavégzés hatékonyságán.

4. Ha ezután már csak este hatkor történik étkezés, és az is egy kisebb hadsereg tápanyagellátásával vetekedő mennyiség, akkor hasonló hatással kell számolni, mint ebédnél.  Ráadásul korgó gyomorral lefeküdni sem érdemes.

5. Hosszútávon ez azt eredményezi, hogy lesznek éhezéses szakaszok a napon belül, amihez a szervezet szépen hozzászokik. Egy idő után már nem is alakul ki éhségérzet, hanem inkább a szervezet abból táplálkozik, ami van. Viszont itt éhezéses szakaszokról beszélünk, ezért biztos, hogy nem a féltve őrzött tartalékokból, a zsírraktárakból fogja megoldani a sejtek etetését. Nagyon „okosan” az izomzatot kezdi el leépíteni.

Energiát zsírból, vagy fehérjéből? 

Miért okos dolog ez? A szervezet szempontjából ez tök logikus, hiszen a legtöbb energia az izmok mozgatására megy el. Ahogy a mondás is tartja: Nincs izom, nincs izomláz… vagy ez esetben: Nincs izom, nincs kalóriaégetés…  Szóval azt veheti észre az ember, hogy „igen, ma háromszor ettem salátát, és fogytam két kilót”, ami valójában csak azt jelenti, hogy a szervezet nem hajlandó felesleges izomtömeget fenntartani, inkább zsírt raktároz, ha van miből. De amíg van izom, addig azt éli fel. Ezáltal alacsonyabb lesz az alapanyagcsere. Ez konkrétan csak azt az energia mennyiséget jelenti, amit egy nap elhasználna az ember, ha egész nap csak ülne vagy feküdne. És ez maga a híres neves jojo effektus, amivel sok fogyni vágyó már biztos találkozott.

Tanácsaim kismamáknak

Bár a cikk igen általánosra sikeredett, azért nem feledkeznék meg a kismamákról sem. Ami levonható tanulság ebből a cikkből, hogy a babának is az a legjobb, ha folyamatos a tápanyagellátás. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan enni kell, hanem, hogy rost dúsan kell táplálkozni, ami megnöveli a tápanyagok felszívódási idejét. Az éhezést hosszútávon ő is megsínyli, de túlzásba sem szabad esni kalória bevitelét tekintve. A legjobb, ha a megfelelő mennyiségű ételt 5-6 étkezésre osztva fogyasztjuk el, így minden fontos tápanyaghoz hozzájut a kisbaba is.

Lakosné Kölb Noémi
Dietetikus

Legújabb cikkek a oldalon

Tonhalkrém

Tonhalkrém

A tonhalkrém nagy kedvencem lett, amióta eszembe jutott, hogy nem feltétlenül kell a tonhalkonzervet magában megenni. 🙂 Szóval kevertem hozzá tejfölt, fűszereket és máris egészen más kulináris élményben lett részem.  Nem mellesleg a konzerves tonhal is beleszámít a...

A jóból is megárt a sok!

A jóból is megárt a sok!

Az A-vitamin önmagában nem egy vitamint jelöl, hanem egy hasonló szerkezetű, azonos hatású vegyületcsoportot. Ide tartozik: Retinol: ez biológiailag a legaktívabb forma, tehát kis mennyiség tud nagy hatást kifejteni Retinál: kisebb a biológiai aktivitása Provitaminok:...

Kövess itt is: